11 Gunung di Jawa Barat Yang Perlu Ditaklukkan

11 Gunung di Jawa Barat Yang Perlu Ditaklukkan

11 Gunung di Jawa Barat Yang Perlu Ditaklukkan – Selain mengunjungi pelbagai tempat pelancongan yang menarik, momen percutian di Jawa Barat juga dapat diisi dengan aktiviti mendaki gunung. Terdapat beberapa gunung di Jawa Barat yang patut ditaklukkan, berikut adalah penjelasan lengkap.

11 Gunung di Jawa Barat Yang Perlu Ditaklukkan
11 Gunung di Jawa Barat Yang Perlu Ditaklukkan
  1. Gunung Ciremai

Dengan ketinggian sekitar 3.078 meter dari permukaan laut, Gunung Ciremai adalah tempat pendakian yang menarik untuk ditakluki. Gunung ini di Jawa Barat terletak di tiga kabupaten, yaitu Cirebon, Kuningan dan Majalengka.

Gunung Ciremai mempunyai dua kawah dan masih merupakan sebahagian dari Taman Nasional Gunung Ciremai (TNGC). Ada 3 rute pendakian untuk dipilih, yaitu melalui Majalengka, Palutungan atau Linggarjati.

Gunung di Jawa Barat ini mempunyai banyak keindahan. Bermula dari dua kawah biru, bunga edelweiss hingga seketika matahari terbit di puncak Gunung Ciremai. Dari puncak gunung, para pejalan kaki dapat menikmati keindahan Gunung Slamet, Sumbing, dan Sindoro di antara sinar matahari yang terbit.

  1. Gunung Gede

Gunung Gede memiliki ketinggian sekitar 2,958 meter dari permukaan laut dan masih termasuk di kawasan Taman Nasional Gede Pangrango. Pasang mengikut jenis stratovolcano Ini mempunyai ciri khas dan terakhir meletus pada tahun 1957 dengan intensiti cahaya yang cukup.

Gunung di Jawa Barat ini terletak di perbatasan Kabupaten Bogor, Cianjur dan Sukabumi. Terdapat tiga laluan pendakian ke puncak, iaitu melalui Cibodas, Gunung Putri dan Selabintana.

Keberadaan Dataran Suryakencana yang dipenuhi dengan padang rumput dan bunga edelweiss serta tasik biru di Gunung Gede menjadi tarikan khas bagi pendaki yang datang.

  1. Gunung Pangrango

Terkenal dengan Lembah Mandalawangi yang eksotik, Gunung Pangrango memiliki ketinggian sekitar 3,019 mdpl dan merupakan salah satu tempat pendakian kegemaran.

Dengan ketinggian ini, Gunung Pangrango dikatakan sebagai gunung kedua tertinggi di Provinsi Jawa Barat setelah Gunung Ciremai.

Lembah Mandalawangi dan taman bunga edelweiss di Gunung Pangrango adalah salah satu tempat menarik yang layak untuk diabadikan dalam gambar kamera. Selain itu, terdapat juga air terjun dan mata air panas yang boleh anda singgah sebentar sebelum meneruskan perjalanan.

  1. Gunung Papandayan

Gunung Papandayan terletak di Kabupaten Garut dan memiliki ketinggian sekitar 2,665 mdpl. Dengan pemandangan alamnya yang indah, Gunung Papandayan adalah salah satu tempat kegemaran pendaki di Jawa Barat, termasuk pendaki baru.

Gunung ini mempunyai tiga kawah, yakni kawah mas, kawah nangklak, dan kawah manuk. Selain kawah, Gunung papandayan juga mempunyai alun Tegal yang sangat eksotis dengan bentangan Padang rumput dan bunga edelweiss di sekelilingnya.

Sebelum letusan pada tahun 2002, Gunung Papandayan memiliki 4 kawah besar yang kemudian bergabung menjadi satu kawah besar dan dapat dilihat dari kejauhan. Untuk mencapai puncak gunung, diperlukan sekitar 6 jam melalui Dataran Pondok Salada.

  1. Gunung Salak

Gunung Salak masih di kawasan Taman Negara Gunung Halimun. Ia terletak di Kabupaten Sukabumi dan Bogor dengan ketinggian sekitar 2,221 mdpl. Perlu banyak keberanian untuk menakluki Gunung Salak kerana tempat pendakian ini terkenal kerana berhantu dan mempunyai jalan pendakian yang cukup mencabar.

Salah satu daya tarikan Gunung Salak yang tidak boleh dilupakan adalah adanya Kawah Ratu yang sangat indah. Kawah yang terbentuk dari letusan kuat ini adalah salah satu hentian sebelum menuju ke puncak.

  1. Gunung Tangkuban Perahu

Gunung Tangkuban Perahu sangat terkenal dengan pelancong dan telah menjadi salah satu tarikan pelancongan terkemuka di Jawa Barat. Gunung ini sangat berkaitan dengan kisah legenda Sangkuriang.

Gunung ini di Jawa Barat memiliki ketinggian sekitar 2,084 meter dari permukaan laut dan menawarkan panorama semula jadi yang indah dengan kehadiran kawah di sekitarnya. Terdapat sekurang-kurangnya 9 kawah di kawasan Gunung Tangkuban Perahu, yaitu kawah Ratu, Upas, Domas, Baru, Jurig, Badak, Jurian, Siluman, dan Pangguyungan Badak.

  1. Gunung Guntur

Gunung Guntur memiliki ketinggian sekitar 2,249 meter dari permukaan laut dan menyajikan keindahan alam yang mempesona. Gunung ini di Jawa Barat terkenal dengan julukan “Semeru Mini” kerana ciri-ciri lintasannya yang berpasir dan kerikil seperti di Gunung Semeru.

Gunung di Jawa Barat memiliki empat puncak, yakni puncak masigit, puncak Guntur, puncak parupayan dan juga puncak kabuyutan. Salah satu laluan mendaki yang dapat dipilih untuk sampai ke puncak adalah melalui Citiis.

Di puncak gunung, terdapat dua kaldera yang sangat luas, sementara beberapa di antaranya adalah ladang savana yang ditumbuhi rumpai. Tempat ini adalah lokasi kegemaran para pendaki untuk merakam saat pendakian dalam tangkapan kamera.

Gunung Guntur juga merupakan lokasi terbaik untuk menikmati saat matahari terbit pada waktu pagi. Dari atas, anda dapat melihat bayangan Gunung Papandayan, Cukuray dan Gunung Ciremai.

  1. Gunung Cikuruay

Gunung Cikuruay terletak di daerah Garut dan mempunyai ketinggian sekitar 2,818 mdpl. Gunung ini adalah salah satu tempat pendakian yang cukup in style dan digemari oleh pendaki.

Terdapat sekurang-kurangnya 3 laluan pendakian yang boleh dipilih untuk sampai ke puncak, iaitu laluan Cikajang, Boyongbong atau Dayeuh Manggung. Dari puncak Gunung cikuruay, pendaki akan dimanjakan pemandangan keindahan alam dan panorama pemandangan Gunung di sekelilingnya.

  1. Gunung Puntang

Gunung ini di Jawa Barat memiliki ketinggian sekitar 2.222 meter dari permukaan laut dan merupakan salah satu tempat pendakian kegemaran. Selain dari aktiviti pendakian, gunung ini juga sering dijadikan lokasi untuk aktiviti perkhemahan.

Gunung Puntang menyediakan laluan mendaki yang cukup mesra sehingga sangat sesuai untuk pendaki pemula. Sekurang-kurangnya mengambil masa sekitar 3 jam untuk sampai ke puncak gunung.

Puncak tertinggi Gunung Puntang dikenali sebagai Puncak Mega dan merupakan salah satu tempat kegemaran untuk berburu foto. Dari puncak gunung, pendaki dapat menikmati keindahan saat matahari terbit dengan pemandangan yang menawan di sekitarnya.

Gunung Puntang mempunyai beberapa air terjun dengan daya tarikan yang tidak kurang indah untuk diterokai. Antaranya ialah Air Terjun Cigeureuh, Air Terjun Siliwangi, Air Terjun Cisaat, Air Terjun Gentong, dan Air Terjun Cihuripan.

  1. Gunung Malabar

Gunung Malabar terletak di Pangalengan, Daerah Bandung, Jawa Barat. Malabar sendiri adalah salah satu puncak di gunung Malabar selain puncak Mega dan puncak haruman.

Dengan ketinggian kira-kira 2,343 meter dari permukaan laut, gunung ini di Jawa Barat menawarkan laluan mendaki yang cukup mesra. Pemandangan yang disajikan dari puncak gunung sangat menawan, seperti pemandangan Kota Bandung, Tangkuban Perahu, dan Bukit Tunggul.

  1. Gunung Patuha

Dengan ketinggian sekitar 2.434 meter dari permukaan laut, Gunung Patuha menyediakan tiga laluan pendakian yang dapat dipilih oleh pendaki, salah satunya adalah laluan melalui Kawah Putih yang cukup mesra.

Walaupun keindahan Kawah Putih sangat eksotik, pendaki harus tetap berhati-hati dan menggunakan topeng. Bau belerang di kawah sangat kuat dan menyakitkan.

Perjalanan memerlukan sekitar 3-5 jam untuk sampai ke puncak gunung. Di puncak Gunung Patuha, pendaki dapat berburu matahari terbenam pada waktu senja dengan panorama semula jadi yang tenang.

Sementara pada waktu pagi, saatnya matahari terbit di kawasan puncak gunung tidak kalah menarik untuk diabadikan dalam tangkapan kamera.

Related Posts

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *