gunung karang wisata banten

Keindahan Alam di Puncak Tujuh Telaga Gunung Karang

Keindahan Alam di Puncak Tujuh Telaga Gunung Karang – Terletak di Kabupaten Pandeglang, Banten, Gunung Karang dapat menjadi alternatif yang menarik untuk mendaki destinasi pariwisata pada hujung minggu. Di Gunung ini terkenal sebagai salah satu tempat pariwisata zarah yang dikunjungi oleh ramai banyak orang.

Gunung Karang adalah gunung berapi yang berpotensi untuk meletus. Gunung tertinggi di Provinsi Banten mempunyai puncak yang dikenal sebagai Sumur Tujuh dengan ketinggian sekitar 1,778 mdpl.

Apabila dibanding-bandingkan dengan gunung atau puncak lain, Gunung Karang merupakan gunung yang tidak terlalu tinggi, tetapi pendakian ke puncak gunung tetap mencabar. Inilah yang membuat pendaki berminat untuk menaklukkannya.

Untuk mendaki ke puncak Gunung Karang, ada tiga rute pendakian, yaitu melalui rute barat di Desa Kaduengang, rute selatan di Pagerwatu / Ciekek, dan rute Curug Nangka / Ciomas. Dari tiga laluan tersebut, yang paling disukai oleh pendaki adalah laluan pendakian Desa Kaduengang.

Kenaikan ini mempunyai trek yang lebih pendek tetapi agak mencabar. Di laluan mendaki ini, pendaki dapat menikmati keindahan Bandar Serang dan Pelabuhan Merak dari atas. Untuk mencapai puncak Sumur Tujuh memerlukan masa sekitar 4-6 jam bergantung pada keadaan fizikal dan cuaca.

Walaupun laluan mendaki melalui Pagerwatu / Ciekek memiliki jalur yang lebih lembut, tetapi waktu yang diperlukan untuk sampai ke puncak lebih lama, yaitu sekitar 7-8 jam. Sementara laluan Ciomas banyak digunakan oleh jemaah haji untuk sampai ke puncak Gunung Karang walaupun laluannya cukup panjang dan masa yang diperlukan lebih lama.

Tujuan para jemaah haji datang ke Sumur Tujuh di puncak Gunung Karang ialah mencari air sumur suci. Sebilangan besar jemaah percaya bahawa air di Telaga Tujuh mampu membersihkan aura negatif seseorang. Kewujudan telaga ini juga berkait rapat dengan kisah mistik dan mitos yang dipercayai dari generasi ke generasi.

Selain Sumur Tujuh, sebelum menuju ke puncak gunung ada juga Batu Puncak Manik, yang keberadaannya masih menyimpan banyak misteri. Lokasi ini adalah gua batu yang dipercayai tempat bertafakur atau bertafakur pada masa lalu.

Di kawasan pergunungan ini terdapat juga Masjid Lama Pasirangin, Makam Ki Ageng Karan dan Air Suci. Selain dari mitos dan kisah mistik di Sumur Tujuh, pesona keindahan Gunung Karang masih menawan untuk ditakluki.

Bagi mereka yang dirancang untuk mendaki Gunung Karang, ada informasi lengkap tentang harga input masuk, waktu buka, kepraktisan, tarikan dan lokasi yang harus diketahui.

gunung karang wisata banten
gunung karang wisata banten

Harga kemasukan

Harga tiket masuk ke Gunung Karang adalah IDR 5,000. Dengan harga yang sangat murah, pengunjung dapat menikmati keindahan alam di puncak gunung dan pada masa yang sama melakukan ziarah ke beberapa tempat seperti Makam Ki Ageng Karan dan Masjid Lama Pasirangin.

Waktu pembukaan

Gunung Karang dibuka setiap hari selama 24 jam sehingga memudahkan pengunjung mendaki ke puncak gunung, baik untuk pariwisata maupun untuk ziarah.

Kemudahan

Kemudahan yang terdapat di Gunung Karang masih sedikit. Namun, untuk tujuan makanan dan minuman, gerai terdapat di kawasan perumahan. Begitu juga dengan penginapan, anda boleh menyewa rumah untuk penduduk tempatan di lereng Gunung Karang.

Daya tarikan

Gunung Karang tidak hanya menarik untuk tujuan pendakian dan meneroka keindahan semula jadi di sekitarnya. Gunung ini juga terkenal sebagai lokasi lawatan ziarah kerana di kawasan gunung itu terdapat makam tokoh-tokoh Islam, penatua Kerajaan Banten dan peninggalan sejarah lainnya.

Semasa di puncak gunung terdapat Tujuh Jumlah yang menyimpan kisah sejarah dan mitos pada masa lalu. Dikatakan bahawa air dari sumur ini dapat membersihkan diri dari aura negatif sehingga banyak orang datang secara khusus untuk mencari air ini.

Percutian ke Gunung Karang boleh menjadi pilihan yang menarik. Kerana di kawasan gunung ini juga terdapat beberapa objek pariwisata dengan tarikan masing-masing yang amat disesalkan.

Tapak Warisan Budaya di Pasir Peuteuy

Tapak bersejarah ini terletak di Pasir Peuteuy, Distrik Cadasari, Kabupaten Pandeglang, Banten. Laman internet ini dalam bentuk menhir, yang terdiri dari sembilan menhir dengan susun atur yang berpola mengikut ukuran.

Menhir yang terbesar setinggi 150 cm sementara menhir yang lain lebih kecil. Menhir ini biasanya dikenali sebagai Pahoman Pasir Peuteuy.

Laman Batu Al-Quran

Tapak Batu Al-Quran adalah kolam mandi semula jadi di kaki Gunung Karang. Laman internet ini berkait rapat dengan Sheikh Mansyur, yang terkenal sebagai tokoh Muslim semasa Kesultanan Banten.

Kampung Domba

Selain warisan budaya, di daerah Gunung Karang, ada juga desa menarik untuk tujuan keperluan wisata. Ia terletak pada ketinggian sekitar 250 – 700 meter dari permukaan laut dengan suhu yang cukup sejuk. Dari ketinggian Kampung Domba, pengunjung dapat menikmati keindahan semula jadi di sekitarnya.

Kolam Air Panas Cisolong

Cisolong Scorching Spring Tour terletak di Desa Sukumania, Kaduhajo, Pandeglang, Banten. Mata air panas di tempat mandi ini berasal dari Gunung Karang dan dipercayai memberi kesan yang baik terhadap kesihatan.

Kolam air panas ini telah dibuka sejak tahun 2008 dan terdiri daripada tiga kolam di mana satu kolam mempunyai suhu paling panas sekitar 70 darjah celcius. Selain dilengkapi dengan kemudahan yang mencukupi, pemandangan semula jadi di sekitar kolam mandi juga indah sehingga membuat anda merasa seperti di rumah sendiri.

Saung Biru

Tarikan pariwisata ini terletak di kaki Gunung Karang dan merupakan salah satu tempat yang paling dicari kerana menyajikan keindahan alam yang begitu memanjakan mata. Lokasinya di ketinggian menawarkan panorama tiga wilayah sekaligus, yakni kabupaten Serang, kota Serang dan kota Cilegon.

Saung Biru sendiri adalah tempat pariwisata yang terletak di Desa Kaduengang, Pandeglang, Banten, yang keberadaannya cukup menarik bagi pelancong. Ramai pengunjung datang untuk mengambil gambar dengan menggunakan perkataan “Pandeglang” sebagai latar belakang.

Walaupun jalan masuk ke tempat pariwisata cukup mencabar, itu bukan halangan. Banyak pelancong datang ke tempat ini untuk bersantai dan melepaskan diri dari kesibukan mereka sebentar.

Lebih Masa Kula Pandeglang

Tarikan pariwisata ini di kawasan Gunung Karang menggabungkan konsep pariwisata semula jadi dengan kopi kedai yang sangat menarik. Nuansa semula jadi hijau dan indah digabungkan dengan bintik-bintik foto tidak tergambar di tempat ini tarikan khas untuk pelancong.

Tarikan pariwisata ini terletak di Desa Pasir Peuteuy dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan yang mencukupi sehingga dapat memberikan keselesaan kepada pelancong yang datang. Dengan luas 3,800 meter persegi, tarikan ini juga menyediakan tempat perkhemahan bagi pengunjung yang ingin menikmati saat percutian mereka dengan berkhemah.

Kolam Renang Cikoromoy

Destinasi pariwisata lain yang dapat dijelajahi ketika bercuti ke Gunung Karang adalah Kolam Renang Cikoromoy yang terletak di daerah Kecamatan Mandalawangi, Pandeglang, Banten. Di kawasan rekreasi ini, pengunjung boleh bermain air dan berenang mengikut kehendak hati sambil menikmati pemandangan semula jadi yang indah di sekitarnya.

Lokasi

Gunung Karang terletak di Desa Saninten, Kabupaten Kaduhejo, Kabupaten Pandeglang, Provinsi Banten. Jaraknya sekitar 14.3 km dari pusat bandar Pandeglang dan boleh dicapai dalam masa lebih kurang 40 minit.

Sementara itu, untuk mencapai puncak gunung memerlukan masa sekitar 4-6 jam jika anda mengambil jalan Kaduengang dan 7-8 jam jika anda mengambil jalan Pagerwatu / Ciekek. Sementara itu, laluan Ciomas memerlukan masa pendakian yang lebih lama kerana laluannya lebih panjang.

Related Posts

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *